Hur fungerar landslagsuttagningen?

Under säsongen 2024-2025 kommer 6 stycken tävlingar vara underlaget för att välja landslaget. Dokumentet för årets uttagning hittar du här.

Tävling När Var Upsolving Upsolving datum Lösningar
Finalen 26 januari 09:00-14:00 Kattis Kattis 26 januari - 8 februari 20:00 Slides
Teoribladet 27 januari - 8 februari 20:00 I discord och på mail   Ingen upsolving  
Lägertävlingen 9 februari 09:00-14:00 Kattis (Ej ute ännu)   9 februari - 23 februari 20:00  
KATT Valfri period av 24 timmar mellan 21 februari - 9 mars Ej ute ännu   9 mars - 18 mars 20:00  
NOI 5 mars Ej ute ännu   5 mars - 18 mars 20:00  
Långtävling 18 mars - 3 april Ej ute ännu   Ingen upsolving  

Mer information

Hur laget väljs

Uttagningen består av flera delmoment som vägs ihop. Vägningen sker på följande vis: varje moment har en vikt V. Om högsta poängen på ett moment är M och du får P poäng, så blir det viktade resultat \(\frac{P}{M}*V\). Exempelvis, om du får 240/600 poäng på finalen, och finalen har vikt 100, så får du 40 uttagningspoäng. Delmomenten och dess vikter under säsongen 2024-2025 är följande. Notera att dessa kan komma att ändras från år till år.

Du kan läsa mer om tävlingarna i regler.

En förutsättning för att skickas på internationell tävling är att kunna programmeringsspråket som man kan använda under tävlingen. I dagsläget är endast C++ garanterat. På grund av detta garanteras ej att uppgifter under uttagningen är lösbara i andra språk än C++ efter finalen.

De elever med de 4 bästa resultaten blir valda till landslag och får tävla i IOI. IOI-landslaget får även tävla i BOI. I BOI finns det 6 platser, och i regel ges de 2 sista platserna till de elever med högst poäng som inte går i trean. Undantag kan ske i avsaknad av icke-treor som gjort alla uttagningsmoment, eller om IOI-laget har flera icke-treor och poängskillnaden mellan trean och icke-trean som inte är med i IOI-laget är väldigt stor.

Upsolving

Under de flesta uttagningsmomenten kommer man kunna så kallat “upsolva” problem. Detta innebär att lösa problemen i efterhand. Om du fick \(X\) poäng under tävlingen och \(Y\) poäng totalt efter upsolving är din slutgiltiga poäng på tävlingen \(X+max(0, (Y-X))*0.25\). Dvs, att lösa problem i efterhand ger 25% av poängen. Den exakta siffran kan variera från år till år. 0.25 är aktuellt för säsongen 2024-2025.

Vad kan komma på tävlingar

Om du tränar på landslagsnivå kan det vara värt att känna till IOI syllabus. Detta dokument beskriver utförligt vad som kan dyka upp på IOI. Vi försöker till största del följa detta dokumentet, men gör ibland undantag. Exempelvis använde proteinsyntes från onlinekvalet 2024 stränghashning. Om vi ska undangå IOI syllabus kommer detta helst vara på en tävling längre än 5 timmar, och kommer med största sannolikhet vara välkända och relativt lättimplementerade algoritmer. Exempelvis kommer kanske stränghashning eller 2D segmentträd, medan det i princip är garanterat att linjärprogrammering eller matroid intersection inte kommer.

Gamla teoriblad

Vi har publicerat 2024 års teoriblad här.

Här är två olika lösningar från deltagare som fått full poäng vardera.

Theodor Beskows teoriblad

Erik Hedins teoriblad

Notera de olika stilarna, alltså finns det flera sätt att få full poäng. Även om ni inte behöver bevisa era lösningar rekommenderar vi starkt att åtminstone motivera lösningarna. Det gör det mycket lättare att ge delpoäng om ni hade rätt tankar, men gör någon miss.