Information för lärare
Årets affisch är nu publicerad! Du kan ladda ner den och skriva ut eller dela med dina elever digitalt.
För elever som vill delta i kvalet finns det två möjligheter. Utan att något krävs av dig som lärare kan dina elever delta i onlinekvalet. Eleverna kan läsa mer om det och hur de anmäler sig på sidan för onlinekvalet.
För att tävla i skolkvalet krävs däremot att någon ansvarig på skolan arrangerar en lokal kvaltävling. Vi tillhandahåller själva tävlingsmaterialet, d.v.s uppgifterna eleverna ska lösa och rättningsinstruktioner. Du kan se ett exempel på kvaluppgifer för att få en bild av tävlingen.
Anmälan
Din skolas deltagande börjar med att en ansvarig lärare anmäler skolan med hjälp av detta formulär. En anmälan innebär att du får allt tävlingsmaterial utskickat till dig någon gång under veckan innan tävlingen. Om du senare bestämmer dig för att inte arrangera kvaltävlingen får du gärna kontakta oss på po@kodsport.se. Då behöver vi nämligen inte invänta dina elevers tävlingsresultat för att fastslå det slutgiltiga kvalresultatet.
Praktisk information
Själva kvaltävlingen är fyra timmar lång och skrivs i en enda sittning, d.v.s. ingen extra tid ges för lunch eller raster. Vi rekommenderar därför att tävlingen skrivs antingen precis innan eller precis efter lunch. Du som lärare väljer alltså vilken tid just din skola tävlar under någon dag under tävlingsveckan 25-28 november.
I tävlingsmaterialet som skickas ut strax innan tävlingen kommer du kunna läsa de exakta reglerna som gäller för kvalet. De viktigaste av dessa är:
- Dina elever får skriva tävlingen på en dator som antingen skolan tillhandahåller eller som de tar med sig själva. Alla språk de har på sin dator är tillåtna.
- Det är tillåtet för eleverna att använda internet för att söka upp information, eller läsa i utskrivet material de tar med sig.
- Det är inte tillåtet att samarbeta med någon annan – även personer som inte deltar i tävlingen! Detta inkluderar att ställa frågor på t.ex. StackOverflow, olika chattservrar eller dylikt.
- Du som lärare kan hjälpa dina elever om de har tekniska problem med sin dator inom rimliga gränser (men t.ex. inte laga kompileringsfel i deras program).
- Du som lärare kan hjälpa dina elever att besvara frågor om tävlingsuppgifterna på en rent språklig nivå, eller ge rimliga förtydliganden om du anser att en uppgift är otydligt skriven (men inte ge några tips kring själva lösningen).
Efter tävlingens slut rättar du elevernas lösningar. I tävlingsmaterialet du får utskickat får du rättningsinstruktioner (se exempel). Elevernas lösningar får poäng baserat på hur många av ett antal fördefinierade testfall de får rätt svar på inom en specifierad tidsgräns. För enkelhetens skull kan du t.ex. rätta lösningarna tillsammans med eleverna så att de kan knappa in testfallen själva i det format deras lösning använder. Du kommer dessutom få tillgång till ett system för inrapportering av resultat, där du fyller i hur många poäng dina elever fick på de olika uppgifterna.
Som alternativ kommer det även gå att genomföra rättning mer tidseffektivt genom att du skickar in elevernas lösningar till en automatiskt rättningsdomare. Detta kräver dock att lösningarna följer ett visst indata- och utdataformat, så om ni vill använda denna metod så är det bra om eleverna redan under tävlingen “test-skickar” sina lösningar till en öppen variant av rättningsdomaren som bara bedömer testexemplen. Mer om hur detta går till står i utskicket.
Efter kvalet
De bästa eleverna från de två kvaltävlingarna kommer få åka till vår finaltävling samt delta i vårt träningsprogram som ligger till grund för att välja ut det landslag som får åka till de internationella tävlingarna. Deltagandet i finalen och de internationella tävlingarna innebär ingen kostnad för vare sig elev eller skola! Vi står dock inte för några kostnader för ytterligare medföljande (t.ex en lärare eller förälder) till finalen.