Programmeringsolympiaden - onlinekval
Välkommen! Vad kul att du hittat hit till oss på Programmeringsolympiaden. Vi är gymnasie-SM i tävlingsprogrammering - problemlösning med hjälp av att skriva program. Du kan läsa mer om oss och tävlingen här på vår hemsida. Läs vidare på den här sidan för att komma igång i onlinekvalet.
Årets affischproblem (säsong 2025-2026)
Katthemmet Kattparadiset har fått in 13 kattsängar i 3 färger:
4 gula, 4 bruna och 5 rosa.
Yoh vill ställa ut alla sängarna i en ring, så att inga två intilliggande
sängar har samma färg.

Hjälp Yoh hitta en möjlig ordning av sängarna runt ringen.
Kan du lösa exemplet ovanför har du redan 20 poäng på uppgiften! Läs vidare för att se hur du skickar in ditt svar.
Skicka in ditt svar
Nu är du redo att skicka in ditt svar, vilket du i praktiken gör genom att skicka in ett program som skriver ut svaret.
Om du bara vill ge ett enda svar (oavsett indata) så är det lättast att använda t.ex. Python som har en väldigt kort syntax för att skriva ut.
För att göra det går du in på problemsidan.
Välj programmeringsspråket "Python 3" i listan till höger.
Du klickar sedan på knappen "Start coding". I rutan som kommer upp skriver du:
print("Ja")
print("brun brun rosa gul brun rosa gul rosa rosa gul brun rosa gul")
om du vill svara att Yoh ska placera ut kattsängarna i den ordningen. Detta svaret motsvarar följande placering, där utskriften börjar vid sängen högst upp:

Notera att den ordningen inte är giltig eftersom det finns två brunar sängar och två rosa sänger bredvid varandra. Istället ersätter du innehållet i printen med ditt eget svar.
Sedan klickar du på knappen "Submit".
Tävlingssystemet kommer nu berätta vad du fick för poäng.
Hade du rätt svar får du 20 av totalt 100 poäng, annars 0.
När du lyckats med exemplet ovan, försök lösa problemet på riktigt.
Om du inte lyckas är det bara att försöka igen, så många gånger du vill. Nytt för i år är att du kommer att få se
testfallet du får fel på om du misslyckas (förutom på affischexemplet). Detta kommer bara gälla på affischproblemet och inte resten av kvalproblemen.
Lycka till! Resten av kvalets problem dyker upp den 27 november kl 18:00.
Om du vill testa ditt program på affischfallet finns fallet här, i samma format som resten av problemet:
13 3 gul 4 brun 4 rosa 5
Hjälp!
Gå med i vår Discordchat där du kan ställa frågor till tävlingsarrangörerna och få snabba svar. Du kan också maila po@kodsport.se om du inte vill använda chatten.
Finalen
16-18 januari 2026 äger finaltävlingen rum i Göteborg. Kvalificerar du dig kommer du få chansen att få träffa och tävla mot några av Sveriges bästa programmerare. Går det bra i finalen har du dessutom goda förutsättningar inför landslagsuttagningen, och chansen att representera Sverige i den nordisk-baltiska olympiaden samt den internationella olympiaden.
Träningstävling
Från och med tredje november till fram tills onlinekvalet finnas det en träningstävling här. Här får du chans att öva på den typen av problem som sedan kan dyka upp i det riktiga kvalet. Om du löser minst 3 problem så har du chansen att vinna ett pris!